Dogoterapia i hipoterapia w naszej szkole

Posted by on lis 20, 2022

W bieżącym roku szkolnym nasi uczniowie kontynuowali zajęcia z dogoterapii dzięki Stowarzyszeniu Przyjaciół Zespołu Szkół Specjalnych, „Wśród Nas”. Było to możliwe w ramach zadania publicznego współfinansowanego przez Gminę Miasto Augustów „Wspólnie możemy więcej” Z zajęć korzystało 10 uczniów w 2 grupach. Uczniowie bardzo chętnie uczęszczali na dogoterapię, która przyniosła im wiele korzyści. W czasie zajęć z psem Adelą i Melą, w przyjemny sposób usprawniali motorykę, funkcje poznawcze, społeczne a także intelektualne. Podczas zajęć szczególną uwagę zwracano na indywidualne potrzeby każdego ucznia, aby w jak najlepszy sposób przyczynić się do jego rozwoju. Przyjazna atmosfera, doświadczanie przez uczestników poczucia sprawstwa oraz wiele radości dostarczonych przez przyjazne czworonogi wpływały na sprawne osiąganie założonych celów.   

Trzech uczniów brało udział w zajęciach z hipoterapii w Stadninie Koni w Gatnem, pod czujnym i fachowym okiem pani Moniki Łady. Czar i moc terapeutyczna konia tkwi w jego sposobie poruszania się, charakterze i usposobieniu.  Jazda na koniu to nieustanne ćwiczenie równowagi. Na dodatek sposób, w jaki koń się porusza, uaktywnia poszczególne partie mięśni jeźdźca. Ruchy ciała człowieka siedzącego na idącym wolno koniu (stępem) są bardzo zbliżone do ruchów ciała idącego człowieka. Barki, kręgosłup, miednica poruszają się jak podczas chodu. Dzięki hipoterapii następuje:

  • zmniejszenie zaburzeń równowagi,
  • zwiększenie możliwości samodzielnego poruszania się,
  • poprawa koordynacji wzrokowo- -ruchowej oraz orientacji przestrzennej,
  • zwiększenie możliwości koncentracji uwagi,
  • zwiększenie motywacji do wykonywania ćwiczeń,
  • rozwijanie samodzielności,
  • zwiększenie poczucia własnej wartości,
  • relaksacja i osłabienie reakcji nerwicowych.

Wszyscy uczestnicy zajęć terapeutycznych odczuwali mnóstwo pozytywnych emocji i własnej pozytywnej sprawczości. Mamy nadzieję, że w przyszłości znowu będziemy mogli zorganizować uczniom tego typu zajęcia.

p.Halina Szulewska, p. Agnieszka Turowska, p. Agata Renda